KRETSLEIR - AVLYST

Det er med tungt hjerte vi må meddele at det ikke blir kretsleir sommeren 2020. Vi ser det ikke forsvarlig å samle så mange barn og unge i en tid hvor det er mye usikkerhet rundt et virus vi ikke helt vet omfanget av. Vi kan heller ikke garantere for at beredskapen på leir hadde vært adekvat med tanke på virusets omfang.

Hovedkomitéen vil selvfølgelig ta vare på planene for leiren Helt grønn 2020, slik at enten vi eller noen andre engasjerte speidere kan bruke dem ved en senere anledning. Gruppene vil i tillegg til dette skrivet få flere forslag om hva vi kan gjøre med leir og speideraktivitet for neste år. Speiderleirer i Norge er lagt opp til at man har forskjellige leirer med de forskjellige forbundene i en rekkefølge, slik at man skal kunne få deltatt på leir hvert eneste år om man ønsker det. Det er derfor vanskelig å si om vi kan utsette den til neste år, når det da er mye annet spennende som skjer. Dette vil vi komme tilbake til ved en senere anledning.

Vi håper at alle har det bra, holder seg friske og raske, og gleder seg til å fortsette med speideraktiviteter når myndighetene sier at vi kan gjøre det igjen.

Kanskje nå er tiden for å ringe en venn som du ikke har sett på en stund. Vi trenger alle noen å prate med av og til.

Husk å holde avstand, vaske hendene og vær rause med hverandre.

Speiderhilsen Hovedkomiteen

v/ leirsjefene Julie Andrea Taule Nordli og Amalie Ulevik Bjerk

 

Nå nærmer vi oss sommeren med stormskritt og hovedkomiteen jobber med de siste detaljene for at det skal bli en knallbra kretsleir.  

Småspeiderleir

Småspeiderleir er beregnet for alle fra 1. til 4. klasse, og det er satt opp småspeiderleir fra torsdag 02.07 til lørdag 04.07. Her vil det være mulighet for at de yngre speiderne får delta på leirlivet og det blir også aktiviteter for dem, tilpasset alderen. Her må gruppene stille med ledere på aktivitetene. Påmeldingsfrist og betalingsfrist for småspeiderleiren er den samme som for resten av leiren.

Hva skjer på leir (for å nevne noe):

  • Bading
  • Bygging av leir
  • Gudstjeneste
  • Leirfres
  • Turneringer
  • Haik
  • Bibeltimer
  • Dagsaktiviteter
  • Leirbål
  • Kiosk
  • Sytelt
  • Markedsdag
  • Kroer både for PF, Rover og leder
  • Rovertrekamp
  • Lederhappening

 

Praktisk info:

  • Leiren blir avholdt på idylliske Herdla i Askøy kommune. Herdla ligger helt ytterst på øyen og det er mulig å komme fra hit både med buss, bil, båt og sykkel.
  • Transport til leir: Det blir ikke satt opp fellestransport. Det oppfordres til å ta kollektivt, eventuelt fylle opp personbiler og kjøre sammen.
  • Godstransport vil heller ikke bli arrangert, dette på grunn av relativt kort avstand fra byen. Det vil, slik som på spurkeland i 2012, være mulighet for å kjøre godset til leiren fra 26. juni. Det vil ikke være anledning til å kjøre inn på leirplassen, godset må dermed bæres fra parkeringsplassen og bort til gruppens tildelte leirområde ved levering. 
  • Raier: Vi ser at levering av raier til Herdla kan bli en utfordring. Vi jobber med å få dette til, men om noen har tips eller vet om noen som driver med dette, tar vi gjerne imot info om det. Status på raier vil bli løpende oppdatert
  • Dagsaktiviteter: I år som årene før bidrar gruppene med dagsaktiviteter, disse må meldes inn før  1. mai og inneholde liste over hva som trengs for å gjennomføre aktiviteten samt hvor mange aktiviteten er beregnet for. Ekstra gøy er det om  temaet for leiren: helt grønn, er implementert i aktiviteten. Skjema for innsending av aktivitet kommer fortløpende på nettsiden.
  • KPK, kretspatruljekonkurransen, vil bli sendt ut til gruppene etter påmeldingsfristen har gått ut. Vinneren av KPK får det anerkjente “vi er best”-flagget til odel og eie helt frem til neste kretsleir.

Da er påmeldingen åpnet i hypersys. Det er dessverre ikke mulig å meldt på hele gruppen i hypersys, man må meldte på hver deltager en av gangen. Ledere som reiser som ledere for gruppen (1 pr gruppe + 1pr 10 speidere) må skrive i kommentarfeltet i påmeldingen at de skal ha lederpris, da det ikke finnes en egen kategori for leder under leripåmeldingen. Vi gleder oss veldig til leir, og håper så mange som mulig bli med oss. Er du ikke medlem av KFUK - KFUM speiderne, og ikke har en egen bruker i hypersys, kan du bruke denne linke til å melde seg på.

 

Pris ved påmelding:

Ordinær deltager: 2500 kr

Døgnpris deltager: 400 kr pr døgn

2. familiemedlem: 2150 kr

3. familiemedlem: 1850 kr

Barn 4-9 år: 1000 kr (oppdagere og stifinnere: Småspeiderleir torsdag til lørdag)

Barn 0-3 år: Gratis

Makspris Familie: 6500 kr

Ledere: 1500 kr (1 pr gruppe + 1pr 10 speidere)

Døgnpris leder: 250 kr pr døgn

Maur: 1500 kr

Stabsmedlemmer: 1250 kr

Påmelding åpner 1.desember og stenger 1.mars. Ved påmelding etter frist vil det

forekomme et tillegg på 300kr. Endelig påmeldingsfrist blir gitt ved et senere

tidspunkt.

Økonomi skal ikke være et hinder for å være med på arrangement i Norges KFUKKFUM

speiderne. KFUK-KFUM speideren har opprettet et deltakerfond for å gi støtte

til dem som måtte trenge det. Er du 26 år eller yngre kan du, din foresatte eller din

leder sende søknad om å få dekket deltakeravgiften din. Mer informasjon finner du her. 

 

Ønsker du å bidra på leir enten med forslag til aktiviteter, igjennom stabs- eller

mauroppgaver. Ta kontakt igjennom skjemaet her.

 

Foto: Thomas-Andre Dahl